fredag 18. mars 2016

BARNS MEDVIRKNING og PÅSKE

FNs barnekonvensjon vektlegger at barn har rett til medvirkning i alt som vedrører det. Barna har gjennom barnehageloven rett til å utrykke seg og ha innflytelse på alle sider ved sitt liv i barnehagen (Rammeplanen for barnehagen).

Det er personalets ansvar å lytte til- og tolke barns uttrykk. Barna må bli møtt av voksne som anerkjenner deres ytringer, slik at de blir oppmuntret til å påvirke sin egen hverdag i barnehagen.

Vi arbeider kontinuerlig med å ta utgangspunkt i barnas interesser og behov når vi lager planer og aktiviteter. En aktivitet vil gi større læringsutbytte dersom den baserer seg på barnets egne interesser.
 
Den siste perioden har 2.åringene jobbet med farger, bokstaver og påsketema. Vi bytter ofte ut bøkene på avdelingen og boken med bokstaver ble raskt en stor hit blant de små. På bakgrunn av dette har vi valgt å fokusere mye på barnas forbokstaver, og vi leser mer enn noen gang.
Vi har også jobbet mye med farger. I utgangspunktet var det primærfargene rød, gul og blå som var i fokus, men vi øver oss også på andre farger. I samling har vi ofte fargejakt. Da tar vi for oss en og èn farge og leter etter denne i rommet. Ofte finner vi rød på gulvteppe, på en legokloss, på en vannflaske osv. Dette syns vi er kjempe gøy! Aktiviteten der primærfargene kan dryppes i skåler med vann er en stor favoritt blant de små. Det er utrolig spennende å se hvordan fargen brer seg utover i skålen med vann.

Her kommer et lite bildedryss fra gul fest, formingsaktiviteter og påskeharejakten.



Surt å smake på sitron
Vi fikk hver vår bokstav






Jeg maler melkekartong til karsen min
Karsen trenger vann og sol for å vokse


Vi hjelper påskeharen og finne egg i hagen
Påskeharen ble SÅ glad da vi hjalp han :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar