English


ENGLISH WITH TEDDY

De siste tre årene har engelsk, som et språkstimuleringstiltak, blitt mer systematisk introdusert i barnehagen. Da Oslo kommunes introduserte dette som et pilotprosjekt for tre år siden var deres intensjon at det kunne være fint for barna å ha en tidlig introduksjon til et nytt språk. Det ville bevisstgjøre barnas forståelse for mennesker fra andre kulturer, med et annet språk enn vårt eget ... Siden vi begynte, har barna vist oss at de er svært opptatt av engelsk, og andre språk. De spør og er nysgjerrige. De kommer med ideer i samlingsstunden, eller under lunsj. I løpet av dagen kan de spørre om engelske ord for forskjellige objekter. Det kan være i forbindelse med rollelek eller motorisk lek. Engelsk er nå forankret i barnehagens hverdag. Personalet bruker engelsk når det føles naturlig. De lærer barna sanger og regler de selv husker fra skolen.
Barna er best mottagelige for tilegnelse av språk i denne perioden av barneårene. De er nysgjerrige og spontane. Det kan se ut som om engelsken gjør dem språkbevisste. Det gir dem selvtillit og det er en god indirekte forberedelsen til skolen. Klassene er store, og det krever mot for å stå foran andre og si noe på engelsk. De som har erfaringer med dette fra barnehagen har et godt utgangspunkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar