torsdag 4. september 2014

Det er godt å være sammen med barna igjen. August har kommet og gått! Det er en glede å ønske flere nye barn velkommen i 3-6 års gruppen - Eirik, Ida, Maja og Sofie. Det tar alltid litt tid å bli kjent med nye ansikter for både store og små, men de har blitt tatt godt imot av barna (og de voksne!), og nå begynner små vennskap å blomstre. Dagene i august brukte barna til å bli kjent med hverandre, finne sin plass i gruppen og venne seg til rutiner, regler, plasser, samlinger og nye aktiviteter.  

5 åringene har avsluttet sin aktivitet med Gjenbrukssenteret på Majorstuen. Vi har fått sans for at vi kan bruke andres unbrukelig gjennstander til noe nytt. Det har vært en inspirasjon for barna men også for Marina og Davina å være sammen med Eline Medbøe, som er en begavet tekstilkunstener, engasjert av Frogner bydel til dette prosjektet. Vi vil takke Frogner bydel for at vi fikk lov til å være med, og håper kanskje vi blir inkludert i spennende prosjekter senere.
«Huset» vi laget stilles ut på Majorstuen utenfor DNB på lørdag 6. September. (Samme dag som Bondens marked). Jeg tror det vil være morsomt for barna å se det endelige resultatet.

Jeg har allerede begynt å introdusere engelsk til barna i samlingsstunder. For 3-åringene bruker jeg norske sanger som de alt kan, og forsetter så med den engelske versjonen. Det blir litt mer avansert for 4- og 5-åringene.  Vi har brukt «Sjø» som emne gjennom august, og engelsken er knyttet til sanger og ord vi bruker på norsk. Vi synger om båter, for eks. «Ro, ro, ro din båt» som på engelsk er «Row, row, row your boat». Det kommer flere vers etter hvert. Barna teller fisk og ser på forskjellige blå stoffer som illustrerer sjøen. De lærer forskjell mellom mørkeblå, mellomblå og lyseblå.  Vi snakker rundt fargespill i miljøet. Vi har lest fra en stor, farverik bok om «Swimmy» og vennene hans. Han er en liten stripete fisk som svømte over til vennegjengen, men ble ikke vennelig imot av de andre. Han ble lei seg. De andre fiskene hadde bare tenkt seg litt lite om og hadde veldig dårlig samvitighet etterpå. Det ender med at de redder den stripete fisken fra en stor og farlig hai. Gjett hva som skjer? Alle blir kjempegode venner! 
Barna er svært glad i boken. Jeg har begynt å introdusere mange små dagligdagse ord på engelsk. Vi har fire barn i gruppen som snakker mye engelsk hjemme pluss en med fransk og en med spansk. Dette er veldig positivt for språkopplæringen i barnehaven.


 Engelske sanger:- Row, row, row your boat.  Incy Wincy Spider.  
One, two, three, four, five, Once I caught a fish alive.
My Bonnie Lies over the Ocean.  
Head, Shoulders, Knees and Toes. 
The more we are together.  

Jeg har tatt i bruk mitt rom nede igjen. Jeg har mange håndarbeidsaktiviteter i rommet, inkudert maling. Vi er små grupper på ca.4 til 7/8 barn. Jeg har også mye klassisk musikk på. De er introdusert til Årstidene. Sommer av Vivaldi. Jeg har fortalt hvem Vivaldi var og en farverik historie om hvordan vi tenke at det kanskje var i Venezia, Italia. Alle er svært sikre på at han likte spaghetti!

Arne og Lasse har bygget båter med barna som vi holder på å male. Noen av 5-åringene har laget «blue print» av båtene de skal bygge.

September er nå med oss. Jeg gleder meg til å se på høstfarver sammen med barna. Hva kan vi lage eller male? Vi skal sette i gang deres egen kreativitet, og diskutere oss imellom hva og hvordan vi skal hjelpe hverandre og sette ord på det vi tenker.


-Davina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar