Vi har begynt å snakket
om høsten. Høsten har kommet og bladene begynner og få forskjellige farger. Vi
hører på Vivaldi og fire årstider.
3.4 natur,miljø og
teknikk
Fagområdet skal
bidra til at barn blir kjent med og få forståelse for planter og dyr, landskap,
årstider og vær. Det er et mål at barn skal få en begynnende forståelse av
betydningen av en bærekraftig utvikling. I dette inngår kjærlighet til naturen,
forståelse for samspillet i naturen og mellom mennesket og naturen.
Dette er noe av det vi
gjør i samlingstuden. Vi snakker om tema vann. Jeg viste et kort av en
jente som drakk av et vannglass. Mange hadde gode observasjoner og svar til bildet. Vi dør
uten vann, sa et barn. Dette medførte at alle var tørste og sultene. Vi fikk så en
idee om at plantene i Davinas helt sikkert er knusktørre... Vi fant en plante
som ikke hadde fått vann på flere dager. Alle barna fikk kjenne på bladene.
Montessoriøvelser
med vann. Vann med såpe er alltid gøy .Her satt to barn med full konsentrasjon i over en time med såpe, og ekspermenterer med å skille såpeskum og vann oppi en kopp.
En
ferdighetsøvelse med konsentrasjon, fin motorikk.
-Ninni
-Ninni
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar